mandag 5. september 2011

"Fra digital ferdighet til kompetanse"

Nå har jeg kommet i gang med pensum, og har begynt å lese boka fra digital ferdighet til kompetanse. Har lest første kapittel nå og jeg synes boka tar for seg noen interessante tema, og ved å lese får jeg også mine egne tanker rundt IKT i skolen i gang!
Boka tar for seg gode poeng, som for eksempel at man må se muligheter med brukt av IKT i skolen, men at faget må integreres og brukes for å gjøre det arbeidet som allerede foregår i skolen enda bedre. At man som lærer må ha kompetanse og vite hvordan man med bruk av verktøyet og ved å se muligheter, gjøre at læringsutbyttet til elevene kan bli større.
Her mener jeg for eksempel at man bør kunne mer om programmer og vite hvordan man skal bruke data som verktøy i større grad enn før. Da jeg f.eks gikk på slutten av barneskolen, hadde vi fått PC rom på skolen, men vi brukte kun data til å lete på internett etter informasjon og skrive "av" nærmest det som sto der, til prosjekter.
Eksempler på måte man kan jobbe med
fag i skolen. Photostory 3. Her kan man legge
inn bilder og lyd/stemme, for å gjøre
prosjekter interessante!

Nå er vi på vei mot en mer digital skole, og det er viktig at man kan bruke verktøyet på flere måter. F.eks i Naturfag, som er det andre valgfaget mitt kan f.eks rapportskriving og arbeid med forsøk gjøres på utallige mange måter, enn bare å skrive av hva som skjer i forsøket på et dokument eller på papir. Eller som mange på ungdomsskolen gjør (eller ivertfall gjorde): går på Daria og kopierer hele eller deler av andres arbeid. (Siden lærere har blitt flinkere med data de siste årene, har de nå, heldigvis blitt flinkere å finne ut av når elevene jukser og kopierer fra internett)
Forslag til endringer er at man kan gjøre det til et gruppearbeid, der man kan lære mye om digitale verktøy i tillegg til fag. Gjør det spennende slik at elevene får lyst til å lære! Eksempler er å lage video, eller photostory hvor man kan legge inn bilder, eller filme det som skjer og forklare det ved å legge på stemme eller tekst. Mange elever interesserer seg mer og mer for datamaskin, og ved hjelp av en lærer med god kompetanse innenfor IKT,  kan også elevene lære å  bli mer kreative, og se muligheter istedenfor begrensninger, og kanskje de med dette blir flinkere på problemløsning! Som igjen er en viktig del av det å bli et selvstendig menneske! Kanskje har litt større elever selv noen gode forslag til programmer og måter man kan jobbe på? Når elevene føler de får være med å bestemme, kan det bidra til at temaet eller prosjektet blir enda mer interessant å jobbe med!
Vi er som sagt på vei inn i en digital hverdag, men vi har enda et stykke igjen og gå, enda henger mye igjen, vi mangler ikke bare gode, enkle verktøy i skolen, men også mange lærere er med på å hindre utviklingen. Mange ser bare begrensninger og hindringer, fordi de rett og slett kan for lite om det. Å bruke data i skolen kan for mange virke skremmende, og man føler kanskje at man mister litt kontroll, når alle sitter på hver sin PC og er opptatt med ulike ting! Det stilles derfor større krav til læreren, å være enda tydelig på beskjeder, konsekvenser ved brudd på regler, men også å formidle gode holdninger og lære elevene hvordan man oppfører seg på nett! Å tørre å "miste" litt kontrollen tror jeg er viktig som lærer.
"Først når læreren ser de små enkle mulighetene, og våger å slippe taket, vil digital ferdighet og kompetanse bli en større del av skolehverdagen." ("Fra digital ferdighet til kompetanse", Oslo: 2007. Høiland, Terje og Wølner Tor Arne) Et godt poeng! Derfor tror jeg at et kurs som IKT og læring kan være viktig for utviklingen av den digitale skolehverdagen!

4 kommentarer:

  1. Svært fornuftig og konkret reflektert om IKT i skolen. Din egen IKT-didaktikk forløst av pensum og gjøringer i studiet "IKT og læring"? Dette innlegget bruker vi på neste samling?

    SvarSlett
  2. Flott innlegg og veldig godt reflektert. Jeg ser mange av dine poeng og kjenner dette godt igjen fra da jeg selv gikk på skolen, det var ikke mye data i klasserommene da og et lite prioritert i undervisningen. Selv holder jeg på å lese boka: Å være digital i alle fag og synes den er svært spennende, nettopp fordi den kommer med konkrete eksempler på ulike programmer som kan brukes i ulike fag. Samtidig som det kommer fram faglige innputt og praktiske eksempler på bruk av de ulike programmene som blir presentert. Jeg tror også at man helt klar må tørre å slippe seg litt løs og la elevene bruke mer data i skolen, og samtidig forsøke å vise de andre lærerne at det faktisk ikke er så umulig som mange tror.

    SvarSlett
  3. Så enig med deg! Begrensninger finnes kun hos oss selv. Så må vi huske på at kreative lærere skaper kreative elever.

    SvarSlett
  4. Takk takk:) Ja, dette synes jeg er interessant, spesielt når jeg kan tenke tilbake på egne erfaringer fra da jeg gikk på skolen, og når pc begynte å bli mer vanlig å bruke på skolen, men at lærerne kunne ganske lite selv, som gjorde at verktøyet ble lite brukt, spesielt i i forhold til skolen i dag. En spennende utvikling:)

    SvarSlett