søndag 23. oktober 2011

Praksis!

Nå er det tid for praksis igjen! Jeg både gruer meg og gleder meg litt! Denne gangen skal jeg på ungdomstrinnet, på Skjerstad oppvekstsenter. Og siden jeg bor på i byen vil si at det blir en time kjøring hver vei, men det kan også bli veldig spennende å være der. Det er nemlig bare 13-14 elever fra 8-10 trinn! Så her er det stort rom for tilpasset opplæring, og ikke minst lettere å bruke digitale verkøy. Spesielt siden elevene har hver sin datamaskin!! (Wow, tenkte jeg da jeg fikk høre det, det er ikke mange skoler i Bodø, der elevene har hver sin data på skolen og bruker den aktivt!)
Jeg er veldig spent på hvordan det er å undervise på ungdomstrinnet! Tror det kommer til å bli en stor utfordring, og kanskje spesielt faglig! Men vi krysser fingrene på at det går fint:)
Jeg gleder meg ikke minst til å teste ut forskjellige programmer på data, og andre digitale verktøy i fag. Kanskje vi får mulighet til å prøve både photostory, tankekart og andre spennende programmer!

Jeg håper på å få teste "Fling the teacher", som er et spill jeg fikk av praksislæreren på 6.trinn. Vi brukte det blant annet i et større prosjekt, men det kan også brukes for å lære seg ord og begreper og fakta i nye kapitler. Man kan sette elever i mindre grupper kanskje gi dem et kapittel om noe, f.eks i naturfag eller samfunnsfag. Elevene lager spørsmålene til spillet selv og setter inn et spørsmål og 4 svaralternativer på hver oppgave, der et av alternativene er riktig. En lager så mange spørsmål som ønskelig, men det må være mer enn 15. (desverre...kan ofte være litt for mange) Når man har laget alle spørsmålene, lagrer man det og legger det ut på internett, så kan de andre i klassen spille spillet. Blir det for mange spørsmål, kan en også la elevene lage et spørsmål med alternativer selv, å lage et spill i klassen istedet for mange.
Siden en lager spillet selv kan en tilpasse det til alle klassetrinn.

3 kommentarer:

  1. Gleder meg til å høre hvordan det gikk med IKT-en i Skjerstad. Jeg regner med at du kan bruke erfaringene fra praksis i oppgave 4 - nettsida om IKT og læring.
    Kan du vise oss/fortelle mer om "Fling the teacher" på samlinga?

    SvarSlett
  2. Jeg lastet ned nyeste versjon av Fling the Teacher-generatoren. Her er en link til programmet via min Dropbox:
    https://www.dropbox.com/s/or3rgx695bt861d/flingtheteacher_v3.zip

    SvarSlett
  3. Fikk desverre ikke prøvd ut programmet i løpet av disse to ukan i praksis, men får se ka man får prøvd ut etter jul:)

    SvarSlett